ایدهی کسب و کار خود را چگونه بیابیم؟

برای این کار ابتدا باید مفهوم "برنده شدن" را بدانید. برای اینکه موفق شوید باید به ایدههای زیادی فکر کنید و با استفاده از راههای مختلف، ایدههای جدیدی در ذهن خود ایجاد نمایید.
هشت تکنیک زیر در یافتن یک ایدهی خلاقانه به شما کمک میکنند:
از خود بپرسید “پس از این چه چیزی در پی خواهد آمد؟”
ایده های موفق کسب و کار اغلب بعد از گذر از پیچ اولیه در نظر می آیند. سرجیو مونسالو (Sergio Monsalve) که یکی از شرکای یک شرکت سرمایه گذاری در کالیفرنیا می باشد اعتقاد دارد که همیشه باید به روند ها و تکنولوژی های موجود در افق دور دست بیاندیشید و اینکه شما در آن دوره چگونه باید عمل کنید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. او پیشنهاد می کند که به عنوان مثال در حین اندیشیدن به نوآوریهای مرتبط با اتاق نشیمن و و سیستم های سرگرمی منزل در این دوره که شرکتهایی مثل اپل در حال توسعه و تکامل تکنولوژی های جدید مرتبط با تلویزیون می باشند باید به این موضوع توجه کرد که: “روشهای جدید دیگر برای ماندن در خانه و سرگرم شدن چه مواردی هستند؟”
در رابطه با چیزی که مزاحم شماست، کاری انجام دهید.
زمانی که کولین بارسلوس (Colin Barceloux) در کالج مشغول تحصیل بود، فکر می کرد که هزینه های مرتبط با تهیه کتب درسی بسیار بالاست. در سال 2007 و دو سال پس از فارغ التحصیلی او تصمیمی گرفت و سپس اقدام به راه اندازی Bookrenter.com کرد که کسب و کاری واقع در سان ماتئو کالیفرنیاست و اقدام به اجاره دادن کتب مختلف با حدود 60 درصد تخفیف می کند. در حقیقت کسب و کاری که از روی استیصال و توسط یک نفر شروع شده بود اکنون بیش از 200 کارمند و 1.5 میلیون کاربر دارد. او می گوید: “شما تنها باید به دنبال مواردی باشید که موجب ناامیدی و خراب کردن فکر و ذهن شماست، این همان ایده کسب و کار شما برای شروع می باشد.”
در جستجوی زمینه های خاص و تخصصی باشید
کِی می گوید: “ایده کسب و کار شما نباید به اختراع مجدد چرخ بپردازد. در جستجوی مواردی باشید که برخی از بازیکنان مطرح در یک صنعت کمبود آن را احساس می کنند و بررسی کنید و ببینید که آیا قادر به پر کردن این خلاء هستید؟” به عنوان مثال در سال 2003 او شرکت Hot Picks که در حال حاضر مرکزیت آن در سان خوزه کالیفرنیاست را راه اندازی کرد و این ایده پس از آن به ذهنش رسید که متوجه شد برندهای مطرح فعال در صنعت گیتار نمونه کلکسیونی پیک(آلتی نوک تیز برای نواختن) گیتار را عرضه نمی کنند. کِی نمونه ای از پیک گیتار را با طرح جمجمه طراحی کرد و بوسیله آن خلاء موجود در بازار را پر کرد و آن را در بیش از 1000 فروشگاه از جمله وال مارت و 7 اِلوِن (7-Eleven) به فروش رساند. او اعتقاد دارد که مردان بزرگ همیشه حجم بالایی از فرصتهای ناشناخته را از خود باقی می گذارند.
مهارت های خود را در یک زمینه کاملا نو و جدید به کار بگیرید.
بیل فیشر (Bill Fischer)که پروفسور نوآوری در IMD، مطرح ترین مدرسه کسب و کار سوئیس، و نویسنده همکار در کتاب “شکار ایده: چگونه بهترین ایده ها پیدا و عملی کنیم” (2011) پیشنهاد می کند: “در رابطه با مهارتهای خود فکر کنید و ببینید که آیا ممکن است در یک زمینه و حوزه خاص کاربرد داشته باشد یا نه؟” به عنوان مثال شرکت JMC Soundboard را در نظر بگیرید که یک شرکت سوئیسی سازنده بهترین و گرانترین نمونه بلندگو ها می باشد. ژان میشل کپت (Jeanmichel Capt) این بلندگو را با بکارگیری تجربه خود در ساختن گیتار به عنوان یک ساز زهی با استفاده از همان تنش و پیچش صدا طراحی کرد تا بتواند صدایی را با بالاترین کیفیت ایجاد کند و در عین حال ظاهری صیقلی و از جنس چوب داشته باشد. در این رابطه باز هم می توان به Providence اشاره کرد که شرکتی است در زمینه خدمات درمانی و توسط ژولی سیژیل (Julie Sygiel) راه اندازی شده است. او برای این کار از آموزش های خود در زمینه مهندسی شیمی استفاده کرد و پارچه ای ضد نشت و مقاوم در برابر لک طراحی کرد که از آن در تهیه لباس زیر بانوان فعال استفاده می شود تا اینکه آنها هیچگونه نگرانی در رابطه با نفوذ لکه های مربوط به دوران قاعدگی خود در حین انجام فعالیت های ورزشی نداشته باشند.
طبقه ای را پیدا کنید که اخیرا در آن هیچگونه نوآوری روی نداده است.
زمانی که صحبت از پیدا کردن ایده می شود، کِی همیشه علاقمند به پیدا کردن بازارهایی است که اخیرا هیچگونه نوآوری را تجربه نکرده اند. به عنوان مثال، زمانی که متوجه شد تغییرات بسیار جزئی در رابطه با برچسب اطلاعات محصول روی داده است، اقدام به طراحی Spinformation کرد که برچسبی بود متشکل از دو لایه – یک لایه در بالا که با داشتن منفذ هایی به دور محصول از قابیلت چرخش برخوردار بوده و شما از طریق آن منافذ قادر به دیدن سطح زیرین هستید و یک سطح زیرین که با چرخاندن سطح بالایی قادر به خواندن اطلاعات درج شده بر روی آن هستید.
نمونه ای ارزان تر از یک محصول موجود را عرضه کنید.
برخی از شرکتها اغلب اقدام به عرضه نمونه ای ارزان تر از یک محصول را می کنند که اکنون در بازار موجود می باشد. به عنوان مثال به شرکت Warby Parker توجه کنید که یک شرکت عرضه کننده عینک است و در سال 2010 با همکاری 4 دوست از دوران تحصیل در مدرسه کسب و کار آغاز شد. این شرکت که مرکز آن در نیویورک است در زمینه فروش عینکهای طبی فعالیت دارد و عینکهایی را که عموما از 300 دلار به بالا عرضه می شوند با قیمت 95 دلار عرضه می کند. از زمان راه اندازی این شرکت تا کنون تعداد کارکنان این مجموعه در حال حاضر به 100 نفر رسیده است.
با خریداران صحبت کنید.
برای پیدا کردن یک ایده مناسب که نیازهای مردم را برآورده نماید، هیچ روشی بهتر از صحبت کردن با خریداران نیست. اگر به دوچرخه های کوهستان علاقمند هستید، در راهرو های فروش این محصول در فروشگاه های ورزشی و دوچرخه قدم بزنید و از خریداران در مورد چیزی که آرزوی یافتن آن در بازار را دارند سوال کنید. اگر علاقمند به راه اندازی یک کسب و کار الکترونیک هستید، تهیه و ارسال یک نظرسنجی آنلاین و ارسال آن به مشتریان بازار هدف خود و پرسش از آنها در مورد نیازها و علایقشان را مد نظر قرار دهید.
محصولات مختلف را با هم ترکیب کرده و نتیجه را بررسی کنید
کِی می گوید: “در راهروهای فروشگاه های دارو، سخت افزار یا اسباب بازی فروشی ها قدم بزنید و سعی کنید دو محصول از راهروهای مختلف را با هم ترکیب کنید و به یک محصول تبدیل کنید.” از این طریق به احتمال زیاد به چند ایده دست پیدا می کنید، اما این کار را با روحیه و آمادگی خوب انجام دهید، چرا که اغلب به چیز قابل قبولی دست پیدا نمی کنید و اغلب ایده های نهایی بی معنی می باشند. “اما گاهی اتفاق می افتد که برخی از این ایده ها آنقدر خوب و با ارزش باشندکه جبران زحمات و زمان صرف شده را داشته باشند.”
پاسخ دهید