کارآفرینی کودکان در آمریکا
کارآفرینی کودکان در امریکا
تحقیق حاضر در مورد کارآفرینی کودکان در امریکا اجرا شده است . وضعیت به گونه ای بود که کودکان امریکایی با دیدن پدران خویش به این نتیجه رسیده اند که نظام کارگری و کارفرمایی باعث ایجاد فشار عظیمی بر روی آنها خواهد شد در واقع پیروی از یک شخص و یک رئیس باعث از بین رفتن نیروی خلاقیت و ابتکـار در انـسان مـی شود .آنها به وضوح می دیدند که پدرانشان صرفا مطیع و فرمانبردار هستند و نیروی ایده زایی و خلاقیـت در اثـر این دستورات یک جانبه از طرف کارفرما از میان رفته است. در واقـع ایـن فرزنـدان علـی رغـم سـن پـایین نـوعی دموکراسی سازمانی و سلسله مراتب از پیش تعیین شده و معین را درک می آردند و این فرآیند بـه خـوبی بـرا ی آنها قابل لمس بود .از طرف دیگر آنها به خوبی دانستند کـه احـساسات آنـان ، تفکـر آنـان ، رسـالت وجـودی و استراتژی آنها با پدران خویش متفاوت است . آنها دیگر نه می توانستند و نه می خواستند که مطیع یک شـخص باشند . دیگر برای این فرزندان جوان اسیر قیود سازمانی شدن و در بند تـصمیمات از پـیش تعیـین شـده امـری نامتجانس و ناملموس با ویژگی های شخصیتی آنها بود .
شخصیت کودکان امروز شخصیتی بود مبتنی بر روحیاتی خلاق ، نوآور و به عبارتی دیگر کارآفرین ، اینها ویژگـی هایی بود که حداقل به صورت بالقوه در شخصیت کودکان امروز و بزرگان فردا رقرا دارد .آنها دیگر نمی توانستند و نمی توانند و نخواهند توانست که سایه یک رهبر را بالا ی سر خود احساس نمایند . آنها خود می خواهند رئیس خود باشند، کارشا ن را خود ایجاد نمایند، طرحشان را خود پیاده کنند و به عبارت بهتر یک کارآفرین موفق باشند .در این راستا و درجات اجرای چنین تفکراتی و به کارگیری چنین خصوصیات سودمندی یک تحقیق و مطالعـه میدانی در امریکا اجرا شد .در واقع این تحقیق در فضایی در امریکا فراهم می شـد کـه افـراد بتواننـد بـه طریـق اجرایی و کاربردی این خصوصیات بالقوه خویش را به عرصه حضور رسانند . لذا در برخی مدارس آمریکا برنامه ای با عنوان Minisocieaty یا جامعه کوچک اجرا شد .هدف این برنامه آموزش کارآفرینی به لحاظ عملی و جنبه اجرایی آن برای ک کود ان بین ٨ تا ١٦ سال بود . به طور عمده اهداف این پروژه را می توان در سه قالب زیر عنوان نمود :
١. تدارک و آماده سازی ک کود ان در به ره برداری از فرصت های محیطی و زمینه های کارآفرینی .
٢. آموزش مفاهیم کارآفرینی از جنبه عملی .
٣ . تر کیب و ادغام مباحث کارآفرینی با دیگر موضوعاتی نظیر :ریاضیات ، علوم اجتماعی ، حل مـساله ، یـادگیری گروهی و تفکر در شرایط بحرانی .
اما محور جنبه های عملی این پروژه بدین صورت بود که دسته های پنج نفره ای از کودکان با انتخا ب یک نام و یک پرچم کشور مورد نظر خود را گزینش می کردند .در مرحله بعد ایـن کودکـان در قالـب شـورای رهبـری آن جامعه به برنامه ریزی و تصمیم گیری در جهت هدایت جامعه می پرداختند، به عنوان مثـال ، کودکـان نیروهـای مورد نظر خود را جهت همکاری از طریق مصاحبه ها، آزمون های استخدامی و سایر موارد این چنینی که خـود ایجاد می کردند انتخاب می نمودند .در نمونه های دیگر،کودکان با شناخت از فرصت های موجود به ایجاد کسب و کارهای مطلوب جهت تولید کالاها و خدمات مورد نظر برای شهروندان مجازی خود می پرداختنـد .علـت لفـظ مجازی به این سبب است هک تمامی این موارد از طریق نرم افزارهای خاص کامپیوتری اجرا می شد .در واقـع بـه صورت واقعی هیچ شهروند و یا هیچ کارمندی به غیر ازهمان پنج نفری که به عنوان شـورای رهبـری یـا انجمـن تصمیم گیری ایفای نقش می کردند وجود نداشت .در واقع این برنامه یـی بـود که بـه کمـک آن کودکـان مـی توانستند قوانین، الگوهای رفتاری و کاربردی ، مهارت های خاص تصمیم گیری و سایر مواردی که در دنیای واقعی نمادهای حقیقی آن وجود دارد بشناسند و به نوعی زمینه اصلی جهت رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه آنان و تبدیل شان به فرصت های ترقی و پیشرفت فراهم آید. موارد اجرایی این دوره ها عمدا در طی ده هفته و در ده الی چهارده جلسه برگزار می شد . زمان برگزاری این کلاس ها در روزها ی جمعه از ساعت ٩ تا ١٢ ظهر بود . نکته اصلی که در این راستا باید توجه زیادی به آن مبذول داشت این است که طول این دوره های آموزشی باید در حـد ایـده و آل مناسـب باشـد .بـه عبارت بهتر کوتاهی این دوره ها سبب از دست رفتن این آموخته ها در مدت کوتاهی خواهد شد همـا نطـور که افزایش بیش از حد زمان این دوره ها نوعی کسالت و بی میلی را در افراد ایجاد می کند چرا که محرک و برنامـه برای آنها بیش از حد طولانی می شود .
نظرات برخی از افراد در مورد این دوره ها
مدیر اجرایی پروژه : اثربخشی این دوره به گونه یی بود هک هیچ گاه نمی توانستیم بدون وجود این دوره ها حتـی به نقطه آغازین آنها نیز دست یابیم . یکی از ناکارک ن :عشق و علاقه بچه ها به این دوره های آموزشی است . آنها دیگر از خرید و فروش دست بر نمی دارند .
یکی دیگر از کارمندان Minisocieaty : برنامه یا است که علاوه بر آنکه مـی توانـد آمـوزه هـای زیـادی را در زمینه های کسب و کار، تصمیم گیری ، خرید و فروش به بچه های ما انتقال دهد نوعی برنامه تفریحی و سرگرمی نیز است .
مادر یک پسر یازد ه ساله : من هیچ گاه نمی توانستم فرزندم را جهت کارهای گروهـی و بـه طـور کلـی تـصمیم گیری به صورت مستقل کحر ت دهم اما در حال حاضر و بعد از طی این دوره وضع به گونه یی شده است هک من دیگر جلوی او را نمی توانم بگیرم . پسرم همواره در مورد چگونگی راه اندازی یک کسب و کـ ار جدیـد و فـروش محصول به همراه سایر دوستانش از من سوؤالاتی می کند.
نحوه ارزیابی کارایی دوره هایMinisocieaty
جهت ارزیابی راندمان و بازدهی این دوره های آموزشی دو دوره تست سنجش وضعیت از کودکان به عمل آمد به طوری که تست اول قبل از اجرای این پروژه و تست دوم بعد از اجرای آن بود .در تستی که قبـل از اجـرای ایـن پروژه انجام شد تنها ٢٧ درصد از کسانی که تمایل به شرکت در این دوره هـای آموزشـی را داشـتند از اصـول و مفاهیم کسب و کار و کارآفرینی اطلاعات داشتند .اما در تست دوم که بعد از این دوره انجام شد وضع به گونه یی دیگر بود .
اکنون ٩٣ درصد از افرادی که در این دوره های آموزشی شرکت کرده بودند به خوبی اصول و مفاهیم کسب و کار و کارآفرینی را درک می کردند .ضمن اینکه طبق گفته والدین این کودکان علاوه بر پرورش سطح نبـوغ و آگـاهی فرزندان آنان در زمینه کسب و کار آنها کا نون مفاهیم درسی خود را نیز بهتر درک می کردند و این بالواقع یکی از شگفتی های این دوره آموزشی بود .اما در مورد نحوه و استاندارد ارزیـابی کارآیی ایـن پـروژه بایـد بگـوییم که تسته ای آموزشی با مدل های صددرصد علمی و از طریق نرم افزارهای کامپیوتری اجرا می شد و این امر به خوبی می تواند بازگوی کیفیت بالایی این دوره ها باشد .
نکات مهم : برخی از مهمترین نکات که در راستای تهیه و اجرای این پروژه های آموزش کارآفرینی کودک باید مـدنظر قـرار داد به قرار زیر است :
١. از مهمترین مواردی که باید به آن توجه اساسی نمود، وجود دوره های آموزشی جهت ارتقای سطح فنی و بـه روز کردن برای معلمین است . به عبارت بهتر همان گونه که ما از طریق این پـروژه هـای آموزشـی مـی خـواهیم توانایی کودکان را ارتقا دهیم و بتوانیم استعدادهای بالقوه آنان را بکار گیریم ضروری است که معلمین و اسـاتید ما نیز آگاهی از وجود و انتقال چنین مفاهیمی را داشته باشند .پس ضروری می نماید جهت اجرای بهتر و موثرتر و به روزتر کردن این دوره های آموزشی ، معلمین و اساتید ما نیز با فرصتهای جدید، آشنا شوند .
٢. بدون شک ، تمام کودکانی که در این دوره های آموزشی قصد شرکت کردن و آموزش دیدن را دارنـد از نظـر سطح نبوغ و استعداد در یک اندازه نیستند لذا ضروری است هک با توجه به سطوح مختلف یادگیری دانش آموزان دور ههای جداگانه یی برای آنها فراهم شود .به عبارت بهتر این دوره ها باید متناسب با وضعیت نبوغ افراد طـرح ریزی شود.
٣. باید تا حد ممکن در دوره های آموزشی از تکنولوژی ها و نرم افزارهای مدرن کامپیوتری بهره برد .بـه عنـوان مثال ، دوره های آموزش و پرورش گل و گیاه در بسیاری از نقاط جهان و برای سنین مختلف ٨ تا ١٢ سال اجرا می شود . اما این دوره های آموزشی و شرکت کنندگان آنها به هیچ عنوان نمی توانند بـه عنـوان یـک کـارآفرین ظهور نمایند چرا که مسیر و محور اصلی ارتقا و نوآوری برای آنها مجهول و پوشیده است . اما در نمونه ای دیگـر که در هند برگزار شد این دوره های آموزشی به نحوی دیگر اجرا شد .در آنجا نیز پایه اصلی کار بر همان آموزش و پرورش گل و گیاه بود اما در این کلاس های آموزشی آن چیزی که مازاد و افزوده بر سایر دوره هـای آموزشـی جلوه می کرد آموزش نحوه خرید و فرو ش گل و گیاه از طریق اینترنت و وب سایت های تجاری بود. در واقع این دوره آموزشی آن افق و مسیر مجهول را به نوعی نمایان می ساخت .
٤. یکی از نکات بسیار موثر و مهمی که در امر کارآفرینی( در سنین مختلف) باید توجه خاص و ویژه یا بـه آن مبذول داشت توانایی و هنر شنیدن و بیان کردن است . متاسفانه این یکی از مواردی است که از توجـه دقیـق و موشکافانه به دور مانده است . این واقعیت که موثر شنیدن و خوب بیان کردن یک هنر و توانایی اسـت از چـشم بسیاری از اساتید و صاحبان فن و بیان به دور مانده است . بالواقع به راحتی می توان چنین ادعا کرد که یکـی از پله های اصلی و پایه یی کارآفرینان موفق توانایی موثر شنیدن و خوب بیان کردن آنهاست . در این راستا باید به این نکته ظریف دقت اساسی نمود که موثر شنیدن و شنیدن دو مقوله متفاوت و جدا از هم هستند .همه ما مـی شنویم ، همه ما می بینیم و همه ما صحبت می کنیم اما اثربخشی در شنیدن ، دیدن و بیـان کردن مقولـه یـی متفاوت با اینهاست . اینها هنرهایی اکتسابی هستند که در مقابل شنیدن ، دیدن و بیان کردن ذاتی قرار دارند .در تعریف شنیدن موثر و تفهیم مفاهیم با بیانی رسا و دقیق می توان چنین بیان نمود که در ایـن اثربخـشی هـا مـا نکات ریز، مهم و استراتژیکی را می بینیم ، می شنویم و بیان می کنیم که از دید انسان های عادی که فاقد ایـن توانایی هستند به دور است لذا یکی از نکات اساسی که معلمین و اساتید باید در طول این دوره هـای آموزشـی ، توجه محوری به آن نمایند تقویت و پرورش قوای سمعی ، بصری و بیانی افراد است و در این زمینه همین نکتـه کافی است که بدانیم شالوده و محور اصلی ارتقا، پیشرفت ، نوآور ی، خلاقیت و در نهایت کارآفرین شدن اثربخشی بالا در شنیدن، دیدن و بیان کردن است .
٥. جهت ارتقای سطح کارآیی و بهره وری معلمین مدارس ، والدین و حتی صاحبان صنایع باید نتـایج ایـن دوره های آموزشی به صورت یک بازخور در اختیار آنها قرار گیرد .در واقع از طریق این بازخورهاسـت که هـر یـک از گروه های مذ کور می توانند از پیشرف کار خویش آگاهی یابند .به عبارت بهتر معلمین مدارس از طریق بـازخور این دوره های آموزشی می توانند با نیازهای جدید، مسیرهای پیشرفت جدید و تکمیل بهتر دور ه هـای آمـوزش گام های بنیادینی بر دارند .در والدین می توان از طریق بازخور این دوره ها نوعی انگیزش و شوق و هیجان جهت ترغیب و هدایت فرزندان خود جهت شرکت در این دوره های آموزشی ایجـاد کـرد .در واقـع والـدین و معلمـین مدارس از طریق این نتایج به نوعی اطمینان و آرامش خاطر از افق روشن آتی فرزندان خویش حاصل می کنند .از نقش صاحبان صنایع در ارتقای کیفیت و حتی کمیت این دوره های آموزشی نمی توانیم غافل بمانیم . در حقیقت یکی از مصارف نهایی و مهم این ک کود ان امروز و جوانان آینده صاحبان و مدیران صنایع هستند .
شاید اینها به لحاظ ابعاد عملی از نیازهای آتی در صنایع و کسب و کار آگاهی بهتری داشته باشند .لذا آنچـه که ضروری می نماید و به هیچ عنوان نباید از آن غافل شد نقش مدیران و صاحبان صـنایع در تـدوین نـوع و کـلاس کاری این دوره های آموزشی است .
یک مطالعه موردی
یکی از جالبترین مطالعات موردی هک در امریکا و در زکمر مطالعات و آمـوزش اقتـصاد Idaho انجـام گرفـت و شگفتی بسیاری را برانگیخت به قرار زیر :
بود در این کارگروهی دانش آموزان به دسته های کوچک ٥ تا ٧ نفره تقسیم می شدند . هر یک از گـروه هـای دانـش آموزی یک کشور را برای خود انتخاب می کردند . سپس این دانش آموزان بـه مطالعـه قـوانین مهـم اقتـصادی ، صادرات ، واردات ، حقوق گمرآی ، تعرفه ها و رسای موارد این چنینی که در بسته های نرم افزاری خاصـی وجـود داشت می پرداختند .پس از اتمام تحقیقات آنها و آشنایی شان با اصول بنیادین صادرات و واردات اینک آنها بایـد از طریق شبکه یی خاص که با سایر گروهها ارتباط برقرار می کردند، در حکم پیشه وران و بازرگانان یـک کـشور عمل می کردند .آنها باید به امر صادرات و واردات مجازی به سایر کشورها می پرداختند .نتیجه این مسابقه و این دوره آموزشی چنین مشخص می شد که هر کشور ی که می توانست متناسب با تولید ناخـالص ملـی آن کـشور ارزش افزوده بیشتری را کسب نماید برنده این بازی و کلاس آموزشی می شد .به این ترتیب بود که دانش آموزان با اصول محوری صادرات و واردات به خوبی آشنا می شدند و نبوغ و حس کارآفرینی در آنها تقویـت مـی یافـت . بچه ها در این سنین مک با مفاهیمی چون کارت های اعتباری ، ارزش افزوده ، تعرفه های گمرکی و حتی حقوق بین الملل آشنا می شدند .این یک رویا نبود بلکـه نتیجـه کار و تحقیقـات و پـژوهش هـای گـسترده در زمینـه کارآفرینی کودک و حل مشکلات آتی کودکان امروز بود.
پاسخ دهید